EKSPERTŲ PATARIMAI

Atraskite, ko reikia siekiant aukščiausių saugos darbe standartų

Kuo daugiau žinote, tuo efektyviau galite valdyti rizikas, užtikrinti prevenciją ir sukurti saugesnę darbo aplinką.

Žmonių kėlimas autokrautuvu: kada leidžiama ir kaip saugiau?

Turinys


01. Įvadas

Darbas aukštyje kelia rimtų pavojų, todėl saugos reikalavimai šioje srityje yra itin griežti.

Vis dėlto, kartais susiduriama su situacijomis, kai, siekiant patogumo ar greičio, pasirenkami netradiciniai ir dažnai pavojingi sprendimai, pavyzdžiui, žmonių kėlimas autokrautuvais ant specialiai tam pritaikytų platformų.

Ar toks kėlimo būdas yra teisėtas? Ar jis saugus?

Šiame įraše išsamiai aptarsime šią opią problematiką, remdamiesi Lietuvos Respublikos teisės aktais, autokrautuvų gamintojų rekomendacijomis, bendraisiais saugos principais ir akcentuosime, kuris darbo metodas yra saugiausias pasirinkimas.


02. Teisinis reguliavimas: dvigubas standartas?

Lietuvoje žmonių kėlimo darbo įrenginiais klausimus reguliuoja keli teisės aktai, kurie, deja, sukuria tam tikrą teisinį neapibrėžtumą:

  • Darbo įrenginių naudojimo bendrieji nuostatai:
    Šis teisės aktas, ypač Darbo įrenginių naudojimo bendrųjų nuostatų 3.1.2 punktas, numato išimtinę galimybę kelti žmones įrenginiais, kurie nėra tam specialiai pritaikyti (pvz., autokrautuvais su platforma). Tačiau ši išimtis taikoma TIK “išimtiniais ar vienkartiniais atvejais” ir būtinai užtikrinant “esminius saugos reikalavimus”.
    • “Išimtinio atvejo” interpretacija: svarbiausias momentas: “išimtinis atvejis” negali būti grindžiamas vien patogumu, greičiu ar ekonomine nauda. Įmonė privalo įrodyti ir dokumentais pagrįsti, kad nebuvo jokios kitos techniškai įmanomos alternatyvos atlikti darbą aukštyje, naudojant specialiai tam skirtus kėlimo įrenginius (pvz., MDKP, keltuvus, bokštelius). Tai reiškia, kad turi būti atlikta išsami alternatyvų analizė, įvertinant visas galimybes. Sauga juk visada pirmiausia!

  • Mašinų direktyva (2006/42/EB):
    Ši Europos Sąjungos direktyva, perkelta į Lietuvos nacionalinę teisę, yra aukštesnio lygmens teisės aktas. Ji griežtai reikalauja, kad žmonių kėlimui būtų naudojami tik tie įrenginiai, kurie yra specialiai suprojektuoti, pagaminti ir sertifikuoti šiam tikslui. Direktyva nenumato jokių išimčių dėl “išimtinių atvejų”.

  • Potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymas:
    Pagal šį įstatymą, įrenginiai, keliantys žmones į aukštesnį nei 3 metrų aukštį, priskiriami potencialiai pavojingiems įrenginiams. Tai reiškia, kad net ir naudojant specialiai autokrautuvui pritaikytą platformą (jei tai būtų teisiškai pagrįsta), tokiam kėlimui taikomi žymiai griežtesni saugos, techninės priežiūros, periodinių patikrų ir darbuotojų kvalifikacijos reikalavimai, nei įprastam autokrautuvo naudojimui.


03. Autokrautuvų gamintojų pozicija: aiškus “ne”

Beveik visų nagrinėtų autokrautuvų naudojimo instrukcijose yra aiškiai ir nedviprasmiškai nurodyta, kad autokrautuvu draudžiama kelti žmones (nėra išskiriama išimtis dėl specialių platformų naudojimo). Jei aptiksite tokį leidimą – praneškite.

Net jei kai kuriose instrukcijose tiesioginio draudimo nėra, nėra ir leidimo. Tai reiškia, kad bet koks žmonių kėlimas autokrautuvu yra traktuojamas kaip netinkamas įrenginio naudojimas, pažeidžiantis gamintojo nurodymus ir galintis panaikinti garantiją.

Net ir naudojant teoriškai “specialiai pritaikytą” platformą, žmonių kėlimas autokrautuvu kelia didelių pavojų:
  • Platformos patikimumas:
    Ar platforma iš tikrųjų yra sertifikuota darbui su konkrečiu autokrautuvo modeliu? Dažnai naudojamos savadarbės arba nepatikrintos platformos. Ar atliekamos reguliarios platformos techninės patikros?

  • Autokrautuvo stabilumas:
    Autokrautuvai nėra suprojektuoti kelti žmones. Jų konstrukcija ir svorio centras pritaikyti krovinių kėlimui. Pakelta platforma su žmogumi ženkliai padidina apvirtimo riziką, ypač esant nelygiam pagrindui ar stipriam vėjui.

  • Valdymo trūkumas:
    Kėlimo platformoje esantis žmogus neturi jokių valdymo galimybių. Jis visiškai priklauso nuo autokrautuvo operatoriaus. Avarinės situacijos atveju (pvz., operatoriaus klaida, sveikatos sutrikimas, autokrautuvo gedimas), žmogus platformoje yra visiškai bejėgis. Jokių avarinių stabdžių ar nuleidimo sistemų.

  • Operatoriaus kvalifikacija:
    Ar autokrautuvo operatorius turi specialų apmokymą ir patirtį dirbti su žmonių kėlimu? Įprastų autokrautuvo vairuotojo kvalifikacijos pažymėjimo tam nepakanka.

  • Nenumatytos situacijos:
    Ar yra parengtas ir praktiškai išbandytas veiksmų planas kritinėms situacijoms (pvz., autokrautuvo gedimas, žmogaus sąmonės netekimas platformoje, gaisras)?

Autokrautuvo operatorius, keldamas žmones, prisiima didžiulę atsakomybę. Pažeidus saugos reikalavimus ir gamintojo instrukcijas, operatoriui gresia:

  • Administracinė atsakomybė – baudos.
  • Civilinė atsakomybė – pareiga atlyginti žalą nukentėjusiesiems.
  • Baudžiamoji atsakomybė – jei įvyksta sunkus nelaimingas atsitikimas ar mirtis, operatoriui gali grėsti nemalonūs teisminiai procesai.

Kaip minėta, Lietuvos teisės aktai teoriškai leidžia žmones kelti autokrautuvu su platforma išimtiniais atvejais. Tačiau “išimtinumas” turi būti itin griežtai pagrįstas. Tai nėra situacijos, kai tiesiog patogiau ar greičiau pasinaudoti autokrautuvu. Tai galėtų būti, pavyzdžiui:

  • Gelbėjimo operacijos – kai nėra jokios kitos galimybės greitai pasiekti nukentėjusįjį.
  • Avarijų likvidavimas – kai būtina skubiai atlikti darbus, kad būtų išvengta didesnės nelaimės.

Net ir šiais išimtiniais atvejais, privaloma užtikrinti absoliučiai visus įmanomus saugos reikalavimus (žr. žemiau skyrių 07).

Jei absoliučiai jokios kitos alternatyvos nėra ir žmonių kėlimas autokrautuvu yra neišvengiamas, būtina užtikrinti šiuos minimalius saugos reikalavimus (tai nereiškia, kad toks kėlimas tampa saugus, tiesiog sumažinama rizika):

  • Sertifikuota platforma:
    Naudoti tik specialiai autokrautuvams skirtą, sertifikuotą (turi CE ženklinimą ir gamintojo EB atitikties deklaraciją) ir reguliariai tikrinamą kėlimo platformą. Platforma turi atitikti visus LST EN standartus ir turėti aiškiai nurodytą maksimalią keliamąją galią ir žmonių skaičių.

  • Tvirtas platformos tvirtinimas:
    Platforma turi būti saugiai ir patikimai pritvirtinta prie autokrautuvo šakių, naudojant gamintojo numatytas tvirtinimo priemones. Jokių savadarbių sprendimų.

  • Apsauginiai turėklai:
    Platformoje privalo būti įrengti tvirti apsauginiai turėklai iš visų pusių, atitinkantys aukščio ir stiprumo reikalavimus.

  • Apsauginis tinklelis/ekranas:
    Tarp platformos ir autokrautuvo stiebo privalo būti įrengtas apsauginis tinklelis arba ekranas, kad būtų išvengta sužalojimų dėl judančių autokrautuvo dalių.

  • Ryšys su operatoriumi:
    Privaloma užtikrinti patikimą ryšį tarp platformoje esančio asmens ir autokrautuvo operatoriaus (pvz., dvipusė racija).

  • Darbuotojų apmokymas:
    Ir autokrautuvo operatorius, ir platformoje keliamas asmuo privalo būti specialiai apmokyti, kaip saugiai atlikti šį darbą, įskaitant avarines procedūras. Įprastų autokrautuvo vairuotojo mokymų nepakanka.

  • Saugos diržai:
    Platformoje esantis asmuo PRIVALO dėvėti apsauginius diržus (pilno kūno apraišus) su smūgį absorbuojančiu lynu ir būti patikimai prisisegęs prie gamintojo ar inžinieriaus nurodyto tvirtinimo taško ant platformos.

  • Lėtas ir tolygus kėlimas:
    Autokrautuvo kėlimo ir judėjimo greitis turi būti minimalus, o judesiai – švelnūs ir tolygūs. Jokių staigių judesių.

  • Aplinkos sąlygos:
    Būtina įvertinti aplinkos sąlygas (vėjo stiprumą, paviršiaus lygumą, apšvietimą) ir įsitikinti, kad jos yra visiškai tinkamos saugiam kėlimui. Esant blogoms sąlygoms, kėlimas draudžiamas.

  • Dokumentacija:
    Visi veiksmai, susiję su žmonių kėlimu autokrautuvu, privalo būti kruopščiai dokumentuoti:
    • Rizikos vertinimas – detalus visų galimų pavojų įvertinimas ir kontrolės priemonių nustatymas.
    • Leidimas darbui – raštiškas leidimas, patvirtinantis, kad įvertintos visos rizikos ir imtasi visų saugos priemonių.
    • Patikros – įrangos (autokrautuvo ir platformos) patikros prieš kiekvieną kėlimą.
    • Apmokymai – įrašai apie darbuotojų apmokymus.

Norint saugiai kelti žmones į aukštį, visada reikia rinktis mobilias darbines kėlimo platformas (MDKP). Šie įrenginiai yra specialiai suprojektuoti ir pagaminti žmonių kėlimui, todėl užtikrina aukščiausią saugumo lygį.

MDKP privalumai:
  • Atitiktis Mašinų direktyvai:
    MDKP yra paženklintos CE ženklu, patvirtinančiu, kad jos atitinka visus ES Mašinų direktyvos (2006/42/EB) saugos ir sveikatos reikalavimus.

  • Potencialiai pavojingų įrenginių kategorija:
    MDKP priskiriamos potencialiai pavojingų įrenginių kategorijai. Tai reiškia, kad joms taikoma nuolatinė priežiūra ir periodinės techninės patikros, kurias atlieka akredituotos įstaigos. Ši papildoma priežiūra užtikrina, kad įrenginiai yra techniškai tvarkingi ir saugūs naudoti.

  • Integruotos saugos sistemos:
    MDKP turi įvairias integruotas saugos sistemas:
    • Apsauga nuo perkrovos.
    • Stabilumo kontrolė.
    • Avarinio nuleidimo sistemos.
    • Valdymo pultai tiek platformoje, tiek ant žemės (esminis saugumo aspektas!).
    • Avarinio stabdymo mygtukai.
    • Ir kt.

  • Valdymas iš platformos:
    Darbuotojas, esantis MDKP platformoje GALI pats valdyti kėlimo procesą.

Renkantis darbo aukštyje metodą, absoliuti pirmenybė VISADA turi būti teikiama MDKP, o ne autokrautuvams su platformomis.

09. Išvados

Žmonių kėlimas autokrautuvais, net ir su “specialiomis” platformomis, yra labai rizikinga ir teisiškai abejotina praktika. Tai turėtų būti daroma tik absoliučiai išimtiniais atvejais, kai nėra jokios kitos techniškai įmanomos ir saugesnės alternatyvos. Net ir tada privaloma užtikrinti visus įmanomus saugos reikalavimus.

Tačiau svarbiausia žinutė yra ta, kad saugiam žmonių kėlimui į aukštį yra skirtos MDKP. Jos yra suprojektuotos, pagamintos ir sertifikuotos būtent šiam tikslui, todėl užtikrina nepalyginamai aukštesnį saugumo lygį nei bet kokie improvizuoti sprendimai su autokrautuvais.

Susijusios paslaugos

 

Pasidalinkite savo mintimis ir įžvalgomis su kolegomis:

Sužinok ekspertų patarimus pirmas!

Prenumeruok naujienlaiškį ir sužinok pirmas | Neradai sau aktualios temos, pasiūlyk ją.

Temų kategorijos:

Susijęs turinys:

All CategoriesVizuali darbo vieta (2)Saugos kultūra (1)Įrenginių sauga (1)Sauga darbe (3)Rizikos vertinimas (1)
 
🔍

PMRA: paskutinės minutės rizikos analizė – kas tai?

Ar jūsų įmonėje jau taikoma PMRA? Jei ne, nedelskite! Pradėkite diegti šį paprastą, bet gyvybiškai svarbų metodą jau

Žmonių kėlimas autokrautuvu: kada leidžiama ir kaip saugiau?

Ar žinojote, kad žmonių kėlimas krautuvu, net ir su specialia platforma, dažniausiai yra labai arti nelaimingo

Apsaugos nuo kritimo prevencijos hierarchija

Siekiant užtikrinti maksimalią darbuotojų saugą dirbant aukštyje, būtina vadovautis kritimo iš aukščio apsaugos

Šokiruoti, kad įsimintų? Emocinių žinučių galia saugos komunikacijoje

Kaip efektyviai perteikti svarbią saugos informaciją, kad ji ne tik pasiektų adresatą, bet ir paskatintų norimą elgesį?

Saugos spalvų kodai: kaip vizualiniai signalai padeda užtikrinti

Vizuali darbo aplinka yra galingas įrankis, padedantis užtikrinti sklandų ir saugų darbą...

8 žingsniai į saugią darbo kultūrą

8 žingsniai į stiprią saugos kultūrą: įtraukite vadovybę, peržiūrėkite politiką, mokykite darbuotojus, skatinkite